Kampaaniad 2010

Back

11. DETSEMBER 2015

Ainus viis kindel olla – tule testima!

hiv_2010_estpilt_naine_odHIV-teemalise teavituskampaania „Ainus viis kindel olla – tule testima!“ eesmärk oli kutsuda inimesi end HIV suhtes testima, et väheneks nende arv, kes ei ole teadlikud oma nakatumisest.

Kampaania oli suunatud inimestele vanuses üle 30 eluaasta ning seda mitmel põhjusel. Eestis on HIV suhtes kõige rohkem testitud 20ndates eluaastates inimesi. Vaadates riskikäitumist ja kondoomikasutust puudutavaid uuringuid, võib aga oletada, et palju nakatunuid, kes ei ole sellest teadlikud, on just üle 30-aastaste hulgas.

Samuti näitab statistika, et HIV-nakkus on meil levinud peamiselt noorte, 20-29-aastaste inimeste seas. „Kuid Eesti HIV-epideemia „vananeb“ – kui uutest HIV-juhtudest oli üle 30-aastaseid 2001. aastal 8%, siis 2007. aastal juba 33% ja 2009. aastal 43%,“ märkis Tervise Arengu Instituudi ekspert Kristi Rüütel.

Rüütel lisas, et diagnoositud nakatunute arv ei näita aga tegelikku HIV-levimust. „Paljud HIV-nakkuse kandjad ei tea, et nad on nakatunud, kuna HIV-i nakatumisest võib kuluda 4–5 aastat ja vahel isegi enam ajani, mil tervis hakkab halvenema.“ Hinnanguliselt võib Eestis olla 11 000 -12 000 HIV-i nakatunud inimest, kuid diagnoosituid on vaid 7477 (21. mai 2010 seisuga).

2008. aasta Eesti täiskasvanud elanikkonna tervisekäitumise uuring näitas, et 96% inimestest, kes ei ole HIV-testi teinud, ei ole seda lihtsalt vajalikuks pidanud. HIV edasise leviku takistamiseks ning inimeste enda tervise huvides on testimine äärmiselt oluline. Teste saab teha anonüümsetes AIDSi nõustamiskabinettides, noorte nõustamiskeskustes ning pere- ja eriarstide juures.

Kampaania ajal viidi Tallinnas, Tartus, Pärnus, Jõhvis ja Narvas läbi ka HIV-kiirtestimise päevi.

Kampaaniat rahastati Euroopa Sotsiaalfondi programmist „Tervislikke valikuid toetavad meetmed 2010-2011“. Kampaania ettevalmistamisele panid oma õla alla ka Eesti HIV-positiivsete võrgustik ja Eesti ettevõtete koalitsioon HIV/AIDS vastu.

Loe kampaania pressiteadet

Kampaania materjalid

Flaier

Plakatid

Teleklipid